Pomysł na restaurację. Co zaoferować klientom, aby odnieść sukces?

Rozwój gastronomii, coraz częstsze korzystanie z cateringu oraz moda na lunch czy kolację w lokalu, powodują, że ta gałąź biznesu rośnie w siłę. Niejednokrotnie, mając zdolności kulinarne, zmysł przedsiębiorcy, czy umiejętności w zarządzaniu, chcemy spróbować swoich sił w gastronomii. Co zaoferować klientom, aby odnieść sukces?
Pytanie z pewnością nie jest proste, a każdy kto próbuje znaleźć pomysł na restaurację, musi liczyć się z ciężką, analityczną pracą.

Jak zdobyć pomysł na restaurację?

Rozpoznanie rynku

Pierwszym elementem układanki, jaką jest otwarcie własnego lokalu gastronomicznego, jest sprawdzenie, co oferuje konkurencja. Najważniejsze to dobranie kuchni oryginalnej, której nie ma w okolicy. Warto interesować się potrawami, które dobrze znamy i potrafimy przygotować nie tylko zgodnie ze sztuką kulinarną, ale przede wszystkim tradycją. Jedynie dania prawdziwe, pokazujące smak konkretnego regionu czy kraju, mogą zdobyć uznanie gości.

Odpowiednie menu

Myśląc o otwarciu własnego lokalu gastronomicznego, powinniśmy od razu układać wstępne menu. Pozwoli to ustalić dania, jakie będą sztandarowymi oraz te, które pojawiać się będą sezonowo. Ważne jest obliczanie przy każdej recepturze tzw. wskaźnika food cost (FC). Bez niego nie możemy precyzyjnie ustalić, jaką cenę za konkretne danie zaproponujemy klientowi. Jest to nic innego, jak wyliczenie kosztów przygotowania konkretnej potrawy. Bardzo istotne jest, aby FC wyliczać realnie, na podstawie cen dostawców. Przyjmowanie wartości orientacyjnych może przysporzyć nam jedynie kłopotów w przyszłości.

Wybór miejsca

Pomysł na restaurację powinien nabierać realnego kształtu dopiero wówczas, kiedy znamy lokalizację przyszłego biznesu. Nie zawsze nasze pierwotne zamierzenia będą mogły być spełnione w konkretnym lokalu, przy danej ulicy, czy w wybranym mieście. To, co powinno być wyznacznikiem naszego działania, to zdrowy rozsądek i doświadczenie biznesowe. Wówczas możemy zyskać dochodowy lokal, który w krótkim czasie zyska uwagę klientów.

Trendy światowe

Planując otwarcie własnego biznesu gastronomicznego powinniśmy zacząć od inspiracji. Najbardziej edukacyjne są podróże. Jeśli jesteśmy zwolennikami zwiedzania różnych zakątków świata, musimy z każdego wyjazdu czerpać inspiracje kulinarne. Próbowanie różnorodnych potraw, poznawanie egzotycznych smaków jest dla każdego restauratora codziennością. Jeśli mamy przekonanie co do konkretnej kuchni, którą chcemy wprowadzić na grunt polski, musimy wiedzieć o niej wszystko. Nie tylko testowanie potraw będzie ważne. Należy także wiele doczytać, nauczyć się smaków, poznać przyprawy i specyficzne składniki każdego dania. Wtedy stworzymy potrawy prawdziwe, które każdy gość z pewnością doceni. Pomysł na restaurację powinien być skonkretyzowany już na etapie planowania.

Wielkość restauracji

Planując nasze działania w zakresie otwarcia restauracji, powinniśmy liczyć się także z wielkością lokalu. Czasami lepiej sprawdzi się małe bistro, niż duża restauracja dla kilkuset osób. Wszystko zależy, jaką koncepcję przyjęliśmy na początku. Jeśli zakładamy uruchomienie lokalu z obsługą kelnerską i pełną kuchnią, powinniśmy skupić się na poszukiwaniu dużego lokalu. Jeśli natomiast planujemy zamawianie przy barze oraz samodzielny odbiór dań przez klientów, warto rozejrzeć się za mniejszą powierzchnią. Wszystkie te elementy determinują koszt, jaki co miesiąc będziemy ponosić z tytułu czynszu, mediów, czy wynagrodzeń pracowników. Rzetelne obliczenia, profesjonalny biznesplan jest koniecznością. Pozwala na orientacyjne oszacowanie naszych kosztów w ujęciu miesięcznym i związanych z tym zysków, które możemy osiągnąć przy konkretnym pułapie sprzedaży.

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *