Jak otworzyć firmę cateringową?

Wiele osób, które potrafią świetnie gotować, zaczyna w pewnym momencie myśleć o własnym biznesie, np. firmie cateringowej. To dobre rozwiązanie dla tych, którzy chcą dostarczać posiłki dla klientów, a niekoniecznie obsługiwać ich w swoim lokalu. To również coraz bardziej popularny model biznesowy, ze względu na rozwijający się popyt na diety pudełkowe, z których korzystają ludzie na diecie lub tacy, którym nie chce się po prostu gotować. Mimo, że klienci chętnie korzystają z usług firm cateringowych, to i tak należy opracować plan biznesowy. Zobaczmy jak otworzyć firmę cateringową?

Otwieramy firmę – plan działania

Gdy decydujemy się na otworzenie działalności, w pierwszej kolejności należy opracować biznesplan. Zawiera on wszystkie elementy kluczowe w prowadzeniu firmy, a jego prawidłowe przygotowanie zwiększa szansę na sukces. Na początek powinniśmy określić rodzaje produktów, które chcemy sprzedawać i ich grupę docelową, gdyż od tego zależą kolejne kroki jakie podejmujemy. Następnie należy przeanalizować rynek, by ustalić jak duża jest konkurencja i kto jest naszym bezpośrednim konkurentem.

Analiza SWOT pozwala nam zauważyć nasze mocne strony, które należy eksponować oraz słabe strony, byśmy mogli je pokonać. To również analiza szans i zagrożeń, która pozwala podjąć działania wyprzedzające. Oczywiście w każdym biznesie bardzo ważne są koszty i w tym przypadku również musimy ustalić koszty związane z uruchomieniem działalności, a następnie jej prowadzeniem. Koszty inwestycyjne są związane za zakupem sprzętu gastronomicznego, samochodu do rozwożenia posiłków, stworzeniem strony internetowej lub systemu do zamawiania. Natomiast koszty związane z działalnością powinny zostać ujęte w rozliczeniu miesięcznym. Są to opłaty za wynajem lokalu, wypłaty dla pracowników, koszt zakupu produktów spożywczych i chemicznych, oraz benzyny, opłaty za domenę internetową, internet, księgowość, media i wiele innych kosztów, które musimy przewidzieć, by być na nie przygotowanym.

Jak otworzyć firmę cateringową? Kroki, które musimy podjąć

Gdy mamy już opracowany plan działania, możemy przejść do podjęcia realnych kroków w celu otworzenia działalności. Firmę należy zarejestrować i zgłosić w odpowiednich, państwowych instytucjach. Najpierw powinniśmy złożyć wniosek o rejestrację firmy w CEIDG w sposób elektroniczny lub osobiście. W ciągu siedmiu dniu od daty rozpoczęcia działalności konieczne jest jej zgłoszenie w ZUS, w celu opłacania ubezpieczenia. Zanim rozpoczniemy sprzedaż produktów, które objęte są podatkiem VAT, musimy też zgłosić ten fakt w Urzędzie Skarbowym. Lokal, w którym przygotowujemy posiłki musi również spełniać wszelkie wymogi Sanepidu, w którym również zgłaszamy otwarcie naszej gastronomicznej działalności. Gdy już zrealizujemy kroki formalne, możemy zająć się reklamą firmy i pozyskiwaniem klientów. Te działania również powinniśmy mieć wcześniej zaplanowane. Działania marketingowe mogą skupiać się głównie na Internecie i serwisach społecznościowych, gdzie obecnie większość konsumentów poszukuje usług związanych z cateringiem. Jeśli celujemy w grupę starszych osób to warto też wykupić reklamę w mediach tradycyjnych.

Przeczytaj również, jakie są rodzaje lokali gastronomicznych.

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *